(bedragen x € 1.000) | ||||
Autonome ontwikkelingen | ||||
Verhoging brandstof wagenpark | ||||
De brandstofprijzen zijn de afgelopen jaren sterk gestegen. Voor 2022 en 2023 is het budget voor brandstof incidenteel verhoogd. De brandstof prijzen zijn niet noemenswaardig gezakt en naar zich laat aanzien gaat dat de komende jaren ook niet gebeuren. Het budget zal dus structureel verhoogd moeten worden met € 0,16 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|
Verstedelijking | 160 | 0 | 160 | |
Subtotaal journaal | 160 | 0 | 160 | |
Gemeentefonds meicirculaire 2024 | ||||
In deze mutatie wordt de meicirculaire Gemeentefonds 2024 verwerkt. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht via een Raadsinformatiebrief (2024-8634400). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Financiën | 0 | -11.369 | -11.369 | |
Economie, kunst & cultuur | -9 | 0 | -9 | |
Samen werken aan Zaanstad | 1.072 | 0 | 1.072 | |
Kansengelijkheid | 1.390 | 0 | 1.390 | |
Gezondheid | 719 | 0 | 719 | |
Duurzaamheid | 366 | 0 | 366 | |
Verstedelijking | 455 | 0 | 455 | |
Subtotaal journaal | 3.993 | -11.369 | -7.376 | |
Actualisatie investeringsfonds 24.2 | ||||
Op grond van de actualisatie investeringsfonds 24.2 zijn de cijfers van de kredieten aangepast. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | -3.442 | 3.599 | 157 | |
Economie, kunst & cultuur | -157 | 0 | -157 | |
Subtotaal journaal | -3.599 | 3.599 | 0 | |
Bijstelling Forensische geneeskunde | ||||
In de overeenkomst met de GGD Amsterdam (november 2023) zijn de tarieven voor lijkschouw en euthanasie aangepast. De kosten voor lijkschouw zijn gestegen, terwijl die voor euthanasie zijn gedaald. Voorheen was er een uniform tarief, maar dit bleek niet kostendekkend te zijn.Een landelijk onderzoek door de GGD Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) heeft geleid tot nieuwe, kostendekkende tarieven. Omdat er meer lijkschouwen plaatsvinden dan euthanasieën is de verwachting dat de kosten met € 0,08 mln. stijgen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Gezondheid | 80 | 0 | 80 | |
Subtotaal journaal | 80 | 0 | 80 | |
Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland | ||||
Wij verwachten een voordeel ( -€ 0,54 mln.) op de lasten voor de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VRZW).Het voordeel wordt verklaard door:- Lagere bijdrage VRZW (- € 0,26 mln.) dan eerder verwacht;- De afrekening van kosten voor onderhoud en exploitatie van de kazernes binnen de gemeentegrenzen van Zaanstad over het jaar 2023 valt lager uit dan verwacht. (- € 0,36 mln.);- De verwachting dat een voordelig rekeningresultaat bij de VRZW terugvloeit naar de gemeente wordt niet gerealiseerd (€ 0,08 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Veiligheid | -620 | 85 | -535 | |
Subtotaal journaal | -620 | 85 | -535 | |
Jeugd specialistische zorg volumegroei | ||||
De verwachte kosten voor jeugdhulp in 2024 komen uit op € 66,2 miljoen. Ten opzichte van de bij de voorjaarsnota bijgestelde begroting betekent dat een tekort van € 5,2 mln. In de begroting voor 2024 is de groei van de jeugdhulp – mede in het kader van scherper aan de wind varen – begroot op gemiddeld 3%. In werkelijkheid wordt die raming met ruim 8% overschreden. Op het persoonsgebonden budget na, is er sprake van toename van het aantal kinderen dat specialistische jeugdzorg krijgt. De toename van het aantal kinderen dat jeugdhulp ontvangt komt onder andere door de toename van (maatschappelijke) problemen binnen gezinnen. Dit kan komen door geldzorgen, scheiden, geen geschikte woonruimte en/of onvoldoende opvoedvaardigheden van ouders. Hierdoor wordt er steeds vaker jeugdhulp ingezet, terwijl de oplossing hiervan grotendeels ligt in het verbeteren van de situatie voor gezinnen (met name ouders). Daarbij is er ook sprake van toenemende ontwikkelingsachterstanden en uitval bij het onderwijs en de toename van sociale druk onder jeugdigen zelf. Hierdoor neemt het beroep op ondersteuning vanuit de GGZ en opvoedkundige dagcentra toe. Vandaar dat er wordt gewerkt aan een bestuursopdracht gericht op het verbeteren van de jeugdhulp én de context van jeugdigen en gezinnen. Deze verbeteringen moeten ook leiden tot lagere kosten. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Gezondheid | 5.200 | 0 | 5.200 | |
Subtotaal journaal | 5.200 | 0 | 5.200 | |
Gemeentefonds septembercirculaire | ||||
In deze mutatie wordt de septembercirculaire Gemeentefonds 2024 verwerkt. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht via een Raadsinformatiebrief (2024-8847603). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Financiën | 0 | 2.082 | 2.082 | |
Veiligheid | 81 | 0 | 81 | |
Verstedelijking | -95 | 0 | -95 | |
Gezondheid | 12 | 0 | 12 | |
Kansengelijkheid | 421 | 0 | 421 | |
Samen werken aan Zaanstad | 18 | 0 | 18 | |
Subtotaal journaal | 437 | 2.082 | 2.519 | |
Voorziening uitstaande lening | ||||
Er zal naar verwachting een nabetaling moeten worden gedaan aan één van onze leveranciers (€ 1,4 mln.).In verband hiermee wordt tevens een voorziening gevormd voor een uitstaande lening van € 0,13 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Financiën | 125 | 0 | 125 | |
Samen werken aan Zaanstad | 1.401 | 0 | 1.401 | |
Subtotaal journaal | 1.526 | 0 | 1.526 | |
Renteontwikkelingen en dividend | ||||
Op treasury doet zich een meevaller voor van -€ 2,21 mln. omdat zowel minder korte kasgeld (-€ 0,61 mln.) als langlopende financiering (- € 1,6 mln.) hoeft te worden aangetrokken. Dit is te danken aan achterblijvende investeringen en extra ontvangen rijksuitkeringen.Het dividend is - € 0,13 mln. hoger uitgevallen dankzij een extra dividend uitkering van een deelneming vanwege de verkoop van een dochteronderneming. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Financiën | -1.232 | -1.115 | -2.347 | |
Subtotaal journaal | -1.232 | -1.115 | -2.347 | |
Budgetoverheveling implementatie nieuwe wetgeving | ||||
Bij de voorjaarsnota 2024 is voor zowel 2024 als 2025 € 0,35 mln. beschikbaar gesteld voor het implementeren van nieuwe algemene (landelijke) wetgeving. De besteding van het budget in 2024 is echter vertraagd door latere behandeling van de wetgeving in de Tweede en Eerste Kamer. De wetten worden daarom, naar verwachting, in 2025 en 2026 geïmplementeerd. Dit betekent dat ook de budgetten een jaar doorschuiven via de reserve budgetoverheveling. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Financiën | 350 | 0 | 350 | |
Samen werken aan Zaanstad | -350 | 0 | -350 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Voorziening dubieuze private debiteuren | ||||
Bij de overgang naar de nieuwe deurwaarder heeft de oude deurwaarder alle dossiers waar niets meer te verhalen viel afgesloten (€ 0,06 mln.). Daarnaast wordt een vordering op een debiteur die op de rand van een faillissement staat voor 100% voorzien (€ 0,07 mln.). Er wordt daarom een toevoeging van € 0,13 mln. aan de voorziening dubieuze private debiteuren begroot. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Samen werken aan Zaanstad | 127 | 0 | 127 | |
Subtotaal journaal | 127 | 0 | 127 | |
Subtotaal Autonome ontwikkelingen | 6.071 | -6.718 | -647 | |
Begrotingsbijstellingen | ||||
Haalbaarheidsonderzoek Flexwonen | ||||
De gemeente geeft uitvoering aan haalbaarheidsonderzoek voor het realiseren van (flexibele) huisvesting voor kwetsbare groepen (€ 0,5 mln.) Dit wordt gedekt vanuit de specifieke uitkering van het Rijk (- € 0,5 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | 475 | -475 | 0 | |
Subtotaal journaal | 475 | -475 | 0 | |
actualisatie vastgoed | ||||
Op vastgoed hebben we een voordeel van -€ 0,21 mln. bestaande uit meer baten voor € -0,18. mln. en minder lasten -€ 0,3 mln. Deze hogere baten bestaan uit: Intensiever gebruik van het parkeerterrein bij het stadhuis (€ -0,1 mln.). Minder door te belasten (€ 0,13 mln.) kosten aan gebruikers, minder verhuur vanwege leegstand (€ 0,07 mln.), nieuwe erfpacht canon inkomsten (€ -0,21 mln.) HoogTij en meer aan omzettingen erfpacht (€ -0,06 mln.).De lagere lasten voor -€ 0,03 mln. bestaan uit: Minder door te belasten kosten (€ -0,13 mln.) aan gebruikers, eenmalige kosten voor zandophoging grond en verkoop/erfpacht advies (€ 0,1 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | -34 | -174 | -208 | |
Subtotaal journaal | -34 | -174 | -208 | |
Capaciteit Verstedelijking: Fysieke leefomgeving, Grondzaken, Gebiedsontwikkeling | ||||
De capaciteitsvraag vanuit opgavemanagers is groter dan waarover de capaciteit leverende afdelingen beschikken. Dit vereist inhuur van derden waarbij gestreefd wordt dit volledig te laten dekken middels urenverantwoording op projecten. Dit lukt voor een groot deel maar bij vervanging wegens ziekte ontstaat sowieso een dekkingsprobleem. Dit is de reden voor de extra claim voor capaciteit. De opbouw is als volgt met argumentatie:- € 0,5 mln. Fysieke leefomgeving II: extra inhuur wegens ziekte/vacature, overschrijding op inhuur wegens indirecte uren (inwerken)- € 0,25 mln. Grondzaken: oorzaken vergelijkbaar aan Fysieke leefomgeving II - - € 0,17 mln. Fysieke Leegomgeving I: extra dekking uren wegens inzet vaste medewerkers op projecten - -€ 0,18 mln. Gebiedsontwikkeling: kosten van bezetting dat gedekt wordt uit subsidie Kansrijke wijk en Regiodeal II | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
2.413 | -2.026 | 387 | ||
0 | 0 | 0 | ||
Samen werken aan Zaanstad | 15 | 0 | 15 | |
Subtotaal journaal | 2.428 | -2.026 | 402 | |
Armoede en schuldenaanpak | ||||
De raad en het college hebben een speerpunt gemaakt van het voorkomen van schulden en armoede bij inwoners. Daarmee willen wij hoge lasten op andere terreinen voorkomen. Inwoners zonder de stress van armoede en/of schulden stromen bijvoorbeeld sneller uit een uitkering naar werk. Ook maken zij minder gebruik van bijvoorbeeld gezondheidszorg, jeugdzorg en andere sociale voorzieningen. Wij stellen een aantal maatregelen voor. Daarmee bieden wij onze inwoners de vroege hulp en het maatwerk die zij nodig hebben. Ook breiden wij de ambtelijke capaciteit tijdelijk uit (€ 0,16 mln.).Wij betalen de lasten uit extra middelen die wij van het Rijk hebben ontvangen. Het Rijk stelt die beschikbaar uit de landelijke aanpak Geldzorgen, Armoede en Schulden. Wij storten een deel van dit geld in de reserve Schulden en Armoede. Onze voorstellen lopen namelijk door tot en met 2028 (€ 1,20 mln.). De maatregelen in 2024 betalen wij deels uit de reserve (-€ 0,23 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | 67 | -229 | -162 | |
162 | 0 | 162 | ||
Subtotaal journaal | 229 | -229 | 0 | |
Jongerenopvang Klaas Katerstraat 7B | ||||
Een deel van de lasten voor de verbouwing aan de Klaas Katerstraat 7B is voor onderzoek en aanpassing van het pand. Met deze wijziging worden die lasten (€ -0,34 mln.) begroot bij vastgoed inclusief de onttrekking reserve Plan Blokhuis (€ -0,58 mln.). Dit deel wordt begroot als vastgoed lasten (€ 0,92 mln.). Het andere deel van de totale kosten is al bij vastgoed als een investering in het MIP begroot. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Gezondheid | -342 | -578 | -921 | |
Verstedelijking | 921 | 0 | 921 | |
Subtotaal journaal | 578 | -578 | 0 | |
Arbeidsmarktregio | ||||
De gemeente Zaanstad voert de administratie voor de arbeidsmarktregio. De gemeente Zaanstad heeft ook de werkgeversrol voor de arbeidsmarktregio.Uit een controle bleek dat de gemeente in 2023 een aantal rekeningen van de arbeidsmarktregio heeft betaald. De arbeidsmarktregio betaalt de lasten nu terug vanuit de bestemmingsreserve (-€ 0,07 mln.). Verder heeft de arbeidsmarktregio besluiten genomen over inhuur van mensen en uitbreiding van budgetten (€ 0,03 mln). De arbeidsmarkregio betaalt deze lasten uit de reserve arbeidsmarktregio (-€ 0,03 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Samen werken aan Zaanstad | 38 | 0 | 38 | |
Kansengelijkheid | 46 | -164 | -118 | |
15 | 0 | 15 | ||
Subtotaal journaal | 99 | -164 | -65 | |
Pilot met één toegangskaart op Zaanse Schans voor Stichting Zaanse Schans activiteiten | ||||
Op de Zaanse Schans is een pilot met één toegangskaart ingevoerd voor activiteiten. Hier wordt een financieel tekort van maximaal € 0,7 mln. verwacht. Dit komt voor 50 % ten laste van de gemeente. Hiertoe wordt nu alvast een voorziening gevormd van € 0,35 mln ter dekking van het mogelijk tekort als gevolg van deze pilot. Deze dotatie wordt gedekt vanuit de reserve Zaanse Schans (€ 174.533) en 175.467 euro uit het budget drukteplan. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Economie, kunst & cultuur | 0 | -175 | -175 | |
Verstedelijking | 175 | 0 | 175 | |
Subtotaal journaal | 175 | -175 | 0 | |
Vergunningencentrum | ||||
Wij verwachten hogere personele lasten binnen het Vergunningencentrum (€ 0,55 mln.).Deze worden verklaard door:- hogere lasten voor inhuur op moeilijk vervulbare vacatures (€ 1,0 mln.);- lagere lasten voor vast personeel in verband met moeilijk vervulbare vacatures. Dit bedrag wordt ingezet ter dekking van inhuur (-€ 0,78 mln.);- inhuur met betrekking tot de implementatie en uitrol van glazenwassersvergunning (€ 0,4 mln.);- hogere lasten in verband met langdurige ziekte (€ 0,35 mln.);- hogere toelagen voor personeel (€ 0,02 mln.);- bijdrage uit de zogenaamde "Rotterdamgelden" (-€ 0,08 mln.);- bijdrage uit de opgenomen stelpost Omgevingswet in verband met hogere personele lasten (-€ 0,41 mln.);- nagekomen lasten over 2023 (€ 0,06 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
1.035 | 0 | 1.035 | ||
Kansengelijkheid | -75 | 0 | -75 | |
Verstedelijking | -408 | 0 | -408 | |
Subtotaal journaal | 552 | 0 | 552 | |
Stedelijke Kaders en Regie - Capaciteitsmutaties | ||||
1. Betreft een budgetneutrale wijziging waarbij materieel budget wordt omgezet naar inhuurbudget dan wel dekking uren worden geraamd voor de inzet accountmanager Economie, adviseur opgave Economie, programmamanager Zaanse Schans, Adviseur bedrijventerreinen, procesmanager bedrijventerreinen en accountmanager horeca.2. Betreft een budgetneutrale wijziging waarbij materieel budget wordt omgezet naar inhuurbudget voor de inzet op de onderdelen Zaanstad 50 jaar en voorbereiding van Roze Zaterdag.3. Betreft een begrotingsbijstelling. Sinds een stelselwijziging in 2018 worden ca. twee fte (afdelingshoofd, voorheen netwerker duurzaamheid/milieu en huidige opgaveregisseur duurzaamheid, voorheen programmamanager duurzaamheid) worden gedekt uit de algemene middelen. Deze functies werden in het verleden gedekt door de reserve Duurzaamheid, via het systeem van tijdschrijven. Bij het doorvoeren van de dekking vanuit de algemene middelen is de oude dekkingsbron niet afgeraamd. Dit gebeurt nu alsnog (nadeel € 0,26 mln.).4. Organisatieontwikkeling verschuiving StrategenBetreft een budgetneutrale verschuiving van 6,45 FTE van de afdeling Stedelijke Kaders en Regie naar de afdeling Strategie en Onderzoek.5. Daarnaast wordt er een tekort verwacht van € 0,1 mln. voor Stedelijke Kaders & Regie door een toename in inhuur op de onderdelen mobiliteit en verstedelijking en door de krappe arbeidsmarkt zijn de inhuurtarieven en markttoelagen fors hoger geworden. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
362 | 95 | 457 | ||
0 | 0 | 0 | ||
Economie, kunst & cultuur | -500 | 0 | -500 | |
Samen werken aan Zaanstad | 404 | 0 | 404 | |
Subtotaal journaal | 266 | 95 | 361 | |
Openbare Orde en Ondermijning | ||||
Wij verwachten hogere lasten voor Openbare Orde en Ondermijning (€ 0,12 mln.).Deze lasten worden als volgt verklaard:- Wij huren in vanwege langdurig ziekteverzuim en specialistische onderwerpen (€ 0,45 mln.), deze kosten worden deels gedekt uit de middelen beschikbaar voor het experiment gesloten coffeeshop en Rotterdamgelden (-€ 0,11 mln.);- Wij huren in ten behoeve van het interventieteam (€ 0,35 mln.), deze kosten worden gedekt uit de tijdelijke middelen uit het Volkshuisvestingsfonds (-€ 0,35 mln.);- wij zetten extra in ten behoeve van het programma Preventie met Gezag (€ 0,22 mln.), deze kosten worden gedekt uit de tijdelijke middelen Preventie met Gezag (-€ 0,22 mln.).- wij zetten extra mensen in op Ondermijning (€ 0,33 mln.) deze lasten worden gedekt uit de middelen van de Regio Deal (-€ 0,33 mln.).- Diverse kleinere afwijkingen (0,08 mln.).- Wij zetten een nautisch toezichthouder ondermijning in (€ 0,11 mln.), deze kosten worden bij Port of Amsterdam gedeclareerd (-€ 0,11 mln.);- Wij dragen bij aan de implementatie en uitrol van de glazenwassersvergunning binnen het Vergunningencentrum(-€ 0,3 mln.) | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Veiligheid | 497 | -893 | -396 | |
1.289 | -677 | 612 | ||
Verstedelijking | -17 | 0 | -17 | |
Kansengelijkheid | -75 | 0 | -75 | |
Subtotaal journaal | 1.695 | -1.570 | 125 | |
Afhandeling WOZ bezwaren over 2023 | ||||
De afwikkeling van de WOZ-bezwaren over 2023 heeft in 2024 plaatsgevonden. Het aantal bezwaren in 2023 was hoog. Met name de zogenaamde "no cure no pay" bedrijven hebben hier een groot aandeel in. Als gevolg hiervan zijn de proceskostenvergoedingen voor bezwaar- en beroepsprocedures hoger uitgekomen (€ 0,55 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Financiën | 545 | 0 | 545 | |
Subtotaal journaal | 545 | 0 | 545 | |
Capaciteit belastingen | ||||
Wij verwachten hogere lasten (€ 0,84 mln.) op de inzet van personeel met betrekking tot belastingen en heffingen.Deze lasten worden als volgt verklaard:- Het aantal bezwaar en beroepszaken met betrekking tot Onroerende Zaakbelasting en naheffingsaanslagen parkeerbelasting is explosief gestegen. Afhandeling hiervan vergt extra inzet (€ 0,2 mln.); - Wij huren personeel in op vacatures die moeilijk met vast personeel ingevuld kunnen worden en voor langdurig ziekteverzuim (€ 0,45 mln.);- De deurwaarder wordt actief ingezet om achterstallige betalingen te innen. Dit resulteert in hogere lasten (€ 0,15 mln.)- Overige kleinere verschillen (€ 0,04 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
837 | 0 | 837 | ||
Subtotaal journaal | 837 | 0 | 837 | |
Duurzaamheidsfondsen en bedrijvenloket | ||||
1. DuurzaamheidsfondsenDe gemeente heeft € 0,20 mln. aan provinciale subsidie (HIRB) ontvangen ten behoeve van Lokale Duurzame Energieopwekking op een viertal Bedrijventerreinen (LDEB): Noorderveld-Molletjesveer, Wersterspoor, Achtersluispolder en Zuiderhout.Middels vier uitgaande subsidieregelingen van ieder € 0,05 mln. worden de middelen ingezet voor het plaatsen van zonnepanelen en laadpalen. Via deze begrotingswijziging worden de betreffende lasten en baten saldoneutraal begroot.2. BedrijvenloketVerwachting is dat we per 1 november 2024 starten met deze activiteit. Er was rekening gehouden met een bedrag van € 0,3 mln. over heel 2024. Wij stellen voor om dit te verlagen met € 0,23 mln. Hier staat een lagere onttrekking uit de bestemmingsreserve Duurzaamheidsfonds van € 0,23 mln. tegenover. In 2025 en 2026 kunnen deze middelen alsnog ingezet worden om te intensiveren met het bedrijvenloket. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Duurzaamheid | 275 | -275 | 0 | |
Subtotaal journaal | 275 | -275 | 0 | |
Capaciteit afdeling Kennis | ||||
Wij verwachten een verlaging van de salarislasten met € 0,11 mln, voornamelijk door vacatureruimte.Verder zien wij een verhoging van de inhuurlasten met € 0,77 mln. voor de inzet van kennisspecialisten en beleidsmedewerkers. Waarvan € 0,50 mln. gedekt wordt uit de salarislasten. Per saldo verwachten wij een overschrijding van € 0,27 mln. op de inhuurlasten. Dit is vooral te wijten aan vervangingen als gevolg van ziekte en zwangerschapsverloven, evenals het afromen van vacatureruimte. Voor de uitvoering van het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) wordt de ambtelijke capaciteit versterkt (€ 0,31 mln.). Deze uitbreiding verlaagt de werkdruk, gezien de grote omvang van de ambities en de daarbij behorende budgetten.Voor het verduurzamen van het doelgroepenvervoer wordt een projectleider ingehuurd. De inhuurlasten stijgen hierdoor met € 0,12 mln. Deels (€ 0.04 mln.) worden deze lasten gedekt door budget dat vrijkomt bij de afdeling projecten door het schrijven van uren op SPUK GALA, voor het overige bedrag is geen dekking gevonden.Voor de inzet op onderwijshuisvesting wordt een ambtelijke medewerker maatschappelijke voorzieningen ingezet, deze wordt gedekt uit het WBI. (€ 0,08 mln.)De lasten voor inhuur stijgen met € 0,02 mln. vanwege de extra inzet van een adviseur uitvoering Jeugd. Deze adviseur wordt ingezet om de besparingen op het gebied van jeugd te intensiveren. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
663 | -80 | 583 | ||
Kansengelijkheid | 0 | -313 | -313 | |
Subtotaal journaal | 663 | -393 | 270 | |
Budgetoverheveling middelen experiment gesloten coffeeshopketen | ||||
Zaanstad neemt deel aan het experiment gesloten coffeeshopketen. De start van het experiment is uitgesteld. Wij doteren het incidentele budget aan de bestemmingsreserve Budgetoverhevelingen om het experiment een vervolg te kunnen geven (€ 0,09 mln.) | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Financiën | 90 | 0 | 90 | |
Veiligheid | -90 | 0 | -90 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Proeftuin toekomstscenario jeugd en gezin | ||||
Ontwikkelingen in de proeftuin hebben ertoe geleid dat besloten is om (met alle betrokken partners) in te zetten op de ontwikkeling van een nieuw model voor 2025 e.v. In de tussentijd zal de huidige proeftuin op een laag pitje doorlopen voor inwoners die al betrokken waren in de proeftuin en enkele nieuwe casussen. Dit betekent dat er middelen overblijven in 2024. Wij stellen voor om deze middelen toe te voegen aan de bestemmingsreserve budgetoverhevelingen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Financiën | 360 | 0 | 360 | |
Gezondheid | -360 | 0 | -360 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
CDOKE Klimaatakkoord | ||||
1. Wij hebben een herziene beschikking ontvangen inzake de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat,- en energiebeleid (CDOKE). De ontvangen subsidie is € 0,35 mln. verhoogd. Dit betreft indexatie voor de jaren 2024 en 2025. De baten zijn € 0,35 mln. hoger en worden toegevoegd aan de reserve Klimaatakkoord.2. Actualisatie van de inzet van de capaciteit in 2024. We zetten meer capaciteit in op energie- en klimaatbeleid (€ 0,07 mln.) en dekken dat uit de CDOKE-middelen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Duurzaamheid | 413 | -314 | 99 | |
0 | -99 | -99 | ||
0 | 0 | 0 | ||
Subtotaal journaal | 413 | -413 | 0 | |
Betaald parkeren | ||||
Wij verwachten een hogere opbrengst (-€ 0,14 mln.) met betrekking tot betaald parkeren.Deze hogere baten worden verklaard door:- een hoger verwacht aantal afgenomen parkeeruren (€ -0,08 mln.)- een hoger aantal (bezoekers)vergunningen (€ -0,07 mln.)- een hoger aantal opgelegde naheffingsaanslagen (-€ 0,09 mln.)- een lager aantal wielklemmen dat wordt gezet dan begroot (€ 0,1 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Financiën | 0 | -136 | -136 | |
Subtotaal journaal | 0 | -136 | -136 | |
Handhaving en Toezicht in de openbare ruimte | ||||
Wij verwachten een nadeel voor Handhaving en toezicht in de openbare ruimte van € 0,69 mln.Dit bestaat uit hogere lasten (€0,75 mln.) en hogere baten (-€ 0,06 mln.).De hogere lasten (€ 0,75 mln.) worden veroorzaakt door: Capaciteit- hogere lasten (€ 0,08 mln.) voor onregelmatigheidstoeslag;- hogere lasten voor inzet personeel in verband met langdurige ziekte (€ 0,28 mln.);- Hogere lasten voor de inhuur van flexibel personeel in verband met moeilijk vervulbare vacature (€ 0,08 mln.) welke gedekt worden uit formatieruimte (-€ 0,08 mln.);Materieel budget- Hogere lasten (0,3 mln.) voor de inzet van toezichthouders tijdens evenementen en in het winkelcentrum de Rozenhof;- Hogere lasten (€ 0,06 mln.) in verband met het wegslepen van verkeerd geparkeerde voertuigen;- Diverse overige afwijkingen (€ 0,03 mln.).De hogere baten (-€ 0,06 mln.) worden veroorzaakt door:- Het wegslepen van verkeerd geparkeerde voertuigen. Eigenaren die hun voertuigen ophalen bij het sleepbedrijf moeten de kosten voor het verslepen aan de gemeente voldoen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
412 | 0 | 412 | ||
Veiligheid | 346 | -60 | 286 | |
Subtotaal journaal | 758 | -60 | 698 | |
Voorzieningen verlofsparen en reorganisatie | ||||
Aan de voorziening verlofsparen wordt € 0,32 mln. toegevoegd. Hiervan is ca. € 0,11 mln. een prijseffect (hogere CAO) en de rest een hoeveelheidseffect (€ 0,21 mln). Voor deze berekening is gebruik gemaakt van de bij de instelling van de voorziening vastgelegde methodiek. Het hogere aantal verwachte gespaarde uren wordt enerzijds veroorzaakt door de groei van de organisatie (meer medewerkers). Anderzijds is er voor veel medewerkers geen noodzaak meer om verlofuren te verkopen omdat ze die uren tegenwoordig kunnen sparen. Daarnaast wordt € 0,04 mln. aan de voorziening reorganisatie toegevoegd. Vanuit deze voorziening worden de kosten van boventallige medewerkers gedekt. Er is in 2024 één boventallige bijgekomen. Deze medewerker heeft na een paar maanden een functie buiten de organisatie gevonden. De toevoeging is nodig om de extra salarislasten te dekken. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Samen werken aan Zaanstad | 355 | 0 | 355 | |
Subtotaal journaal | 355 | 0 | 355 | |
Onderwijshuisvesting: tijdelijke huisvesting en haalbaarheidsonderzoeken | ||||
De haalbaarheidsonderzoeken voor nieuw te bouwen scholen duren langer en zijn later gestart vanwege capaciteitstekort. Hiernaast is er vanaf 2024 een andere wijze van samenwerken (integraal en via opgavetafels) (-€ 0,35 mln.). Hierdoor wordt een deel van het budget overgeheveld naar 2025 (€ 0,35 mln.) via de bestemmingsreserve budgetoverhevelingen.Enkele onderwijslocaties worden tijdelijk verhuurd. De incidentele huurinkomsten (- € 0,12 mln.) worden ingezet voor onderhoud, nuts en beheerkosten (€ 0,12 mln.).De tijdelijke huisvesting voor de nieuw te bouwen school H.Gorter op de Doniastraaat is naar verwachting begin 2025 nodig (- € 0,24 mln.). Dit bedrag wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve budgetoverhevelingen (€ 0,24 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | -490 | -100 | -590 | |
Financiën | 590 | 0 | 590 | |
Subtotaal journaal | 100 | -100 | 0 | |
DUVO Indexatie Zaanstad | ||||
Van het budget van de Doeluitkering Vrouwenopvang kan € 0,35 mln. vrijvallen. Zaanstad ontvangt als centrumgemeente de Doeluitkering Vrouwenopvang (DUVO) om regionale projecten en activiteiten rondom huiselijk geweld en kindermishandeling te financieren. Hoewel er geen indexatie op deze doeluitkering wordt toegepast, heeft in de begroting van Zaanstad de afgelopen jaren wel indexatie plaatsgevonden. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Gezondheid | -351 | 0 | -351 | |
Subtotaal journaal | -351 | 0 | -351 | |
Maatschappelijke Dienst Tijd | ||||
Wij hebben afspraken gemaakt hoe wij meebetalen aan het project Young Leaders. De uitvoering loopt door in 2025. Wij betalen onze bijdrage ook in 2025 (-€ 0,09 mln.). De bijbehorende onttrekking aan de reserve MDT Young Leaders verlagen wij ook (€ 0,09 mln.).De uitvoering van het project MDT Local Heroes 2024 nemen wij zelf ter hand. Hiervoor trekken wij tijdelijke ambtelijke capaciteit aan (€ 0,09 mln.). Wij verlagen de bijdrage aan de externe partij (-€ 0,09 mln.) . | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | -190 | 95 | -95 | |
95 | 0 | 95 | ||
Subtotaal journaal | -95 | 95 | 0 | |
Capaciteit voorzieningen | ||||
Wij huren extra in voor de klachtenafhandeling bij leerlingenvervoer. Wij betalen de kosten uit het geld voor leerlingenvervoer (-€ 0,01 mln.). Daarnaast huren wij extra mensen in voor de verstrekkingen uit minimaregelingen en vergoedingen voor leerlingenvervoer. Dat komt door langdurig ziekteverzuim (€ 0,25 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
251 | 0 | 251 | ||
Kansengelijkheid | -8 | 0 | -8 | |
Subtotaal journaal | 243 | 0 | 243 | |
Uitvoeringslasten Hoogspanning 2024 | ||||
Het begroten van de (niet subsidiabele) uitvoeringskosten Hoogspanning 2024 ad € 0,01 mln ten lasten van de reserve. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | 13 | -13 | 0 | |
Subtotaal journaal | 13 | -13 | 0 | |
Landelijke Vreemdelingen Voorziening | ||||
Een aantal gemeenten heeft een landelijke vreemdelingen voorziening. Alle gemeenten in Nederland betalen hieraan mee. Het Rijk heeft hiervoor bij de meicirculaire de algemene uitkering uit het gemeentefonds verlaagd. Het Zaanse deel is € 0,14 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | 140 | 0 | 140 | |
Subtotaal journaal | 140 | 0 | 140 | |
Actualisatie deelnemersbijdrage OD en milieuvisie | ||||
Wij hebben een halfjaarrapportage van de Omgevingsdienst NZKG ontvangen. De deelnemersbijdrage van gemeente Zaanstad valt € 0,5 mln. lager uit dan oorspronkelijk ingeschat. De grootste onderbesteding zit op bodem- en milieuregie. Voor bodem blijft er (na inwerkingtreding Omgevingswet) een groot deel taken voor de Provincie, waarvan eerder gedacht werd dat die taken naar gemeenten zouden gaan. Zodoende wordt dit niet uitgeput. Voor milieu is er met name een mindere vraag aan milieuadviezen. Daarnaast verwachten wij lagere uitgaven met betrekking tot WBI stikstof (€ 0,08 mln.) in verband met een tool waarvan de lasten dubbel begroot waren. Hier staat een lagere onttrekking aan het transformatiefonds tegenover.Wij verwachten lagere lasten voor milieubeleid van € 0,15 mln. Er was geanticipeerd op juridische kosten beroepszaken industrie, maar die vallen naar verwachting lager uit dan begroot. Verder is minder extern advies ingehuurd.Daarnaast verwachten wij lagere uitgaven met betrekking tot WBI stikstof (€ 0,08 mln.) in verband met de tool (Grip op stikstof) waarvan de lasten dubbel begroot waren. Hier staat een lagere onttrekking aan het transformatiefonds tegenover.Hiermee wordt de stelpost van € 0,2 mln. op programma duurzaamheid voor 2024 ingevuld. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Duurzaamheid | -534 | 0 | -534 | |
Verstedelijking | 0 | 80 | 80 | |
Subtotaal journaal | -534 | 80 | -454 | |
Volwasseneneducatie en aanpak basisvaardigheden | ||||
De gemeente Zaanstad voert de administratie voor de budgetten voor volwasseneneducatie en aanpak basisvaardigheden.De regio verwacht minder uit te geven aan volwasseneneducatie (-€ 0,16 mln.) . De regio ontvangt een rijksbijdrage voor volwasseneneducatie. De lagere lasten leiden tot een lager gebruik van de rijksbijdrage (€ 0,16 mln).De regio besteed € 0,18 mln aan de aanpak basisvaardigheden. Deze lasten worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Laaggeletterdheid (-€ 0,18 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | 17 | -17 | 0 | |
Subtotaal journaal | 17 | -17 | 0 | |
Dienstverlening | ||||
Wij verwachten een voordeel (-€ 0,68 mln.) op Dienstverlening. Dit voordelig saldo bestaat uit lagere lasten (-€ 0,61 mln.) en hogere baten (-€ 0,07 mln.).De personele lasten worden verklaard door:- lagere lasten op vast personeel (-€1,52 mln.) als gevolg van het later én moeilijk in kunnen vullen van openstaande vacatures.- Hogere lasten (€ 0,78 mln.) op inhuur van flexibele inzet. De dienstverlening van ons klant contact centrum vraagt een dermate flexibiliteit dat inhuur van flexibele noodzakelijk is.- Lasten voor de organisatie van de verkiezingen en flexibele inzet om dienstverlening tijdens de (aanloop naar de) verkiezingen te kunnen continuereren (€ 0,2 mln.). Deze worden gedekt uit het budget voor de organisatie van de verkiezingen (-€ 0,2 mln.).- Overige kleinere lasten (€ 0,03 mln.);Het aantal naturalisaties is dit jaar hoger dan eerder ingeschat.Dit resulteert in hogere inkomsten (-€ 0,07 mln.) ook hogere lasten voor de rijksafdracht (€ 0,1 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Samen werken aan Zaanstad | -100 | -70 | -170 | |
-511 | 0 | -511 | ||
Subtotaal journaal | -611 | -70 | -681 | |
Capaciteit Uitkeringen | ||||
Het aantal inwoners met een uitkering is lager dan waar wij bij de begroting rekening mee hebben gehouden. Hierdoor hebben wij éénmalig minder personeel nodig (-€ 0,53 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
-528 | 0 | -528 | ||
Subtotaal journaal | -528 | 0 | -528 | |
Opvang ontheemden uit Oekraïne | ||||
Wij vormen een nieuwe reserve voor Flexwonen. Wij willen hiermee van de crisis een kans maken (€ 4,80 mln.).Wij voegen het extra geld toe dat Zaanstad van het Rijk heeft gekregen. Dat krijgen wij door de aanleg van de noodopvang van vluchtelingen aan de Gerrit Bolkade (-€ 0,80 mln.).Wij hebben nieuwe voorspellingen gemaakt van de uitgaven en inkomsten van de opvang van ontheemden uit Oekraïne. De uitgaven vallen lager uit. Dat komt omdat opvang op het land goedkoper is dan op het water. Verder hebben we minder menskracht nodig omdat we in een beheersituatie zijn gekomen. Wij betalen minder leefgeld omdat meer ontheemden aan het werk zijn. Ook hoeven wij minder geld als onvoorzien aan te houden (-€ 4.32 mln.). Wij voegen dit voordeel voor het grootste deel toe aan de reserve Flexwonen (€ 4,0 mln.).Wij verwachten een lagere rijksbijdrage voor leefgeld voor ontheemden in particuliere opvang (€ 0,22 mln.). Het verschil tussen uitgaven en inkomsten betalen wij uit de reserve opvang ontheemden Oekraïne (-€ 0,25 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | 4.800 | 0 | 4.800 | |
Kansengelijkheid | -3.972 | -828 | -4.800 | |
-275 | 275 | 0 | ||
Samen werken aan Zaanstad | -74 | 74 | 0 | |
Subtotaal journaal | 479 | -479 | 0 | |
Inburgering | ||||
Inburgering is een relatief nieuwe opgave en een lerend en adaptief stelsel. Gaandeweg werken we toe naar het optimaliseren van het aanbod en processen om de ondersteuning aan inburgeraars zo goede mogelijk te organiseren. De samenstelling van de instroom is anders dan verwacht. Naar verhouding volgen meer inburgeraars de reguliere B1-route, ten opzichte van de zelfredzaamheidsroute en onderwijsroute, dan in eerste instantie werd verwacht. Hierdoor zijn de kosten van de leerroutes lager. Daarnaast zijn inburgeringsactiviteiten met elkaar gecombineerd. Hier konden wij ook minder geld uitgeven (-€ 0,65 mln.). Wij betalen de leerroutes uit een rijksbijdrage. Die valt lager uit omdat die kosten in totaal lager zijn (€ 0,50 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | -649 | 501 | -148 | |
Subtotaal journaal | -649 | 501 | -148 | |
Bestemmingsreserve WAMS | ||||
Voor de voorbereiding en implementatie van de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (WAMS) hebben we middelen ontvangen. Deze wet verbetert de samenwerking tussen verschillende wetten. De exacte inwerkingtreding van de wet is nog onbekend, want die ligt momenteel bij de tweede kamer. Voorgesteld wordt een bedrag van € 0,48 mln. toe te voegen aan de bestemmingsreserve WAMS. Dit bedrag komt uit de POK-gelden voor integraal werken. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Gezondheid | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Verschuiven uitgaven woonwagens | ||||
Voor het oplossen van de problematiek (waaronder brandveiligheid) omtrent de woonwagens is meer tijd nodig. Daarom verschuift een bedrag van € 0,23 mln. naar latere jaren en dit leidt tot een lagere onttrekking aan de bestemmingsreserve wettelijke taken woonwagens (- € 0,23 mln.) | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | -234 | 234 | 0 | |
Subtotaal journaal | -234 | 234 | 0 | |
Beweegbare bruggen | ||||
We verwachten een overschrijding van € 0,2 mln op het budget van beweegbare bruggen in 2024 door het uitvoeren van noodzakelijke werkzaamheden. Deze werkzaamheden zijn noodzakelijk om de beschikbaarheid en veiligheid van de beweegbare bruggen in Zaanstad te kunnen garanderen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | 200 | 0 | 200 | |
Subtotaal journaal | 200 | 0 | 200 | |
Baten hoogspanningslocaties naar bestemmingsreserve Hoogspanning | ||||
De resterende baten van twee Hoogspanningslocaties vallen vrij en worden toegevoegd aan de reserve Hoogpanning € 0,11 mln. De voordelen gaan naar de bestemmingsreserve hoogspanning omdat er ook kosten worden gemaakt die niet subsidiabel zijn (onder andere kosten procesmanager t/m 2027). Momenteel wordt gewerkt aan een beheersplan om inzichtelijk te maken hoeveel geld hiervoor benodigd is. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | 111 | -111 | 0 | |
Subtotaal journaal | 111 | -111 | 0 | |
Capaciteit Openbare Ruimte | ||||
Op de capaciteitsbegroting van Openbare Ruimte is extra ingehuurd voor €3,63 mln. De dekking bestaat uit € 1,97 mln. aan vacatureruimte, € 0,79 mln. vanuit projecten en € 0,51 mln. uit materieel budget. Daarmee resteert een overschrijding van € 0,36 mln. Deze wordt verklaard door: -Ondersteunende adviesfuncties die niet volledig kunnen worden gedekt vanuit projecten (€ 0,11 mln.);- Actualisering en kwaliteitsimpuls van Wijkbeheer & Onderhoud (€ 0,11 mln).- inhuur voor het beheer van de openbare ruimte hoger (€ 0,14 mln.) | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
1.663 | -789 | 874 | ||
0 | 0 | 0 | ||
Duurzaamheid | -130 | 0 | -130 | |
Verstedelijking | -387 | 0 | -387 | |
Subtotaal journaal | 1.146 | -789 | 357 | |
Ontwikkelingen BUIG | ||||
Over 2024 zien we dat het aantal huishoudens dat een Participatiewet-uitkering nodig heeft gelijk blijft. De instroom en de uitstroom zijn ongeveer aan elkaar gelijk. De kosten zijn toch hoger door de verhoging van het minimumloon in 2023 (€ 9,64 mln.). Wij verwachten meer loonkostensubsidies te betalen. Wij zetten loonkostensubsidies voor meer inwoners in dan verwacht (€ 1,0 mln.). De rijksbijdrage BUIG valt hoger uit. De oorzaak is vooral de verhoging van het minimumloon (-€ 12,72 mln.). De rijksbijdrage loonkostensubsidies valt hoger uit. Dit komt omdat wij de afgelopen jaren meer gebruik hebben gemaakt van loonkostensubsidies (-€ 0,30 mln.). De inkomsten uit terugvordering zijn hoger omdat wij meer terugvorderingen hebben opgelegd (-€ 0,31 mln.). Wij hebben extra geld apart gezet voor het geval inwoners de terugvordering niet betalen (€ 0,45 mln.).In totaal zien wij een financieel voordeel op het BUIG-budget in 2024. Het Rijk verdeelt het geld voor uitkeringen via een inschatting van het aantal uitkeringen. Het echte aantal uitkeringen in Zaanstad is lager. Daarnaast is het aantal uitkeringen in Zaanstad lager dan gemiddeld bij vergelijkbare gemeenten. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | 11.081 | -13.437 | -2.356 | |
Subtotaal journaal | 11.081 | -13.437 | -2.356 | |
Gebiedsontwikkeling | ||||
De uitvoering van de gebiedsontwikkeling in (Maak) Noord, Centrum en Midden loopt op schema en conform budget. Voor MAAK Zuid blijft de ontwikkeling in Achtersluispolder enigszins achter wegens gebrek aan capaciteit en wordt een budgetoverheveling (€ 0,16 mln.) naar 2025 doorgevoerd. Op het gebied van de Woning Bouw Impuls (WBI) blijven als gevolg van gebrek aan capaciteit de inspanningen achter en is de onttrekking aan het Transformatiefonds € 0,49 mln. lager, als volgt opgebouwd:- -€ 0,28 mln. WBI Noord- -€ 0,09 mln. WBI Midden- -€ 0,12 mln. WBI Centrum.Ten behoeve van versterking van de groene parkzoom in Kogerveld is een bedrag van € 0,43 mln. ontrokken vanuit van het Investeringsfonds (-€ 0,43 mln. - kredietbesluit 8433956) om uitvoering te geven aan de wens om de parkzone onder de hoogspanningsleiding tussen het station Kogerveld en de Jagersplas te versterken. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | -371 | 216 | -155 | |
Financiën | 155 | 0 | 155 | |
Subtotaal journaal | -216 | 216 | 0 | |
Baten wegen nutswerkzaamheden | ||||
Dankzij incidentele baten glasvezel, inclusief nagekomen inkomsten van voorgaande jaren is er een voordeel van € 0,37 mln. Dit is het saldo van de hogere lasten €0,29 mln. en de hogere baten € 0,66 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | 290 | -656 | -366 | |
Subtotaal journaal | 290 | -656 | -366 | |
Huisvesting jeugd- en wijkteams | ||||
In 2023 is een verbouwingsplan opgesteld. Er ligt een mooie spreiding van verbouwingen over de komende jaren, startend vanaf 2024. Door gebrek aan interne capaciteit en vertraging in de overheveling van beheer aan facilitaire zaken, zijn voorgenomen verbouwingskosten voor 2024 niet gemaakt (-€ 0,30 mln.). Daartegenover zijn de kosten voor huur, nutsvoorzieningen en ICT gestegen (€ 0,17 mln.). Voor de uitvoering van een meerjarig onderhoudsplan wordt € 0,05 uitgetrokken. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Gezondheid | -80 | 0 | -80 | |
Subtotaal journaal | -80 | 0 | -80 | |
Toezicht op bouwen en Ruimtelijke Ordening | ||||
Wij hebben hogere lasten voor het toezicht op bouwen en ruimtelijke ordening (€ 0,31 mln.).Deze hogere lasten worden als volgt verklaard:- Wij huren specialisten in vanwege de implementatie van de per 1 januari inwerking getreden Omgevingswet (€ 0,34 mln.). Deze lasten worden gedekt vanuit de reserve Omgevingswet (- € 0,34 mln.).- Wij maken hogere lasten voor inhuur van moeilijk vervulbare vacatures en langdurige ziekte (€ 0,96 mln.). Deze lasten worden deels gedekt door het niet invullen van openstaande vacatures (-€ 0,52 mln.) en beschikbare middelen voor Wet Kwaliteitsborging Bouw (WKB -€ 0,13 mln.) | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
774 | 0 | 774 | ||
Verstedelijking | -126 | -340 | -466 | |
Subtotaal journaal | 648 | -340 | 308 | |
Laadinfrastructuur | ||||
De realisatie van de laadinfrastructuur is vertraagd vanwege visievorming en laadinfrastructuur beleid. Dat laatste is in lijn met de afspraak uit het coalitieakkoord (CA22). De uitvoering hiervan wordt grotendeels gerealiseerd in 2025. Voorgesteld wordt een bedrag van € 0,2 mln. via budgetoverheveling mee te nemen naar 2025. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | -200 | 0 | -200 | |
Financiën | 200 | 0 | 200 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Ontwikkelingen Armoede | ||||
Wij hebben de verstrekking van energietoeslagen beëindigd. Zoals wij al eerder verwachtten, ontstaat een voordeel (-€ 1,85 mln.). Verder hebben wij de uitgaven en inkomsten van het armoedebudget geactualiseerd. Hieruit ontstaat per saldo ook een voordeel (-€ 0,18 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | -1.922 | -86 | -2.008 | |
23 | 0 | 23 | ||
Gezondheid | -45 | 0 | -45 | |
Subtotaal journaal | -1.944 | -86 | -2.030 | |
Bijstelling Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) | ||||
De lasten voor Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) zijn lager uitgevallen dan begroot (€ 0,28 mln.) Dit wordt als volgt verklaard:WMO Maatwerk: Er wordt verwacht dat Wmo maatwerk in 2024 een financieel voordeel van € 0,75 mln. oplevert. De begroting houdt rekening met een volumegroei van 3% bovenop de realisatie van 2023 (plus indexatie). Het aantal unieke cliënten stijgt ook met 3%, maar de kosten nemen nauwelijks toe (naast stijging door indexatie). Dit komt doordat nieuwe cliënten vaak in goedkopere arrangementen instromen en de ondersteuningsvraag meestal toeneemt naarmate iemand ouder wordt. Bovendien daalt het aantal dure GZ-arrangementen omdat SWT's zelf begeleiding bieden.Beschermd Wonen (BW): De kosten voor BW stijgen nog steeds meer dan begroot. Voor het budget van BW ZIN wordt in 2024 een financieel nadeel van € 0,59 mln. verwacht. In de begroting is geen rekening gehouden met volumegroei, terwijl het aantal cliënten in werkelijkheid ongeveer 6% hoger ligt dan gemiddeld vorig jaar. Dit komt onder andere doordat Housing First nu ook uit BW wordt gefinancierd. Hier staat echter een verwacht voordeel van € 0,26 mln. op BW PGB's tegenover, wat resulteert in een nadeel van € 0,33 mln. op BW.Maatschappelijke Opvang: Net als de vorige keer wordt op MO een nadeel verwacht van € 0,16 mln Dit komt vooral doordat de kosten eenmalig hoger liggen voor de tijdelijke opvang in Wormerveer. Daarbij worden er kosten gemaakt voor tijdelijke opvang in hotels/vakantiehuizen en/of overbrugginswoningen die niet (meer) uit het escalatiebudget kunnen worden gedekt. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Gezondheid | -244 | -37 | -281 | |
Subtotaal journaal | -244 | -37 | -281 | |
Leerlingenvervoer | ||||
Omdat we al enkele jaren een forse toename zien van de lasten van leerlingenvervoer, is er een plan opgesteld om de lasten te beheersen. De daarin opgenomen maatregelen hebben grotendeels een effect op lange termijn, maar voor schooljaar 2024/2025 zien we al enkele resultaten. Door minder aanvragen voor taxivervoer dan vorig schooljaar verlagen we de lasten met € 0,10 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | -100 | 0 | -100 | |
Subtotaal journaal | -100 | 0 | -100 | |
Ontwikkelingen Participatie | ||||
We hebben van het Europees Sociaal Fonds (ESF) een subsidie ontvangen (-€ 0,35 mln). Wij werken voor deze subsidie samen met scholen, Werkom en gemeenten in de regio. We betalen een deel van de ESF subsidie aan hun door. Ook betalen wij de administratieve begeleidingskosten uit de subsidie (€ 0,35 mln). Wij huren tijdelijke capaciteit in voor de opstelling van het verbeterplan Werk en Meedoen (€ 0,06 mln.).Wij hebben van het Rijk extra geld ontvangen voor beschut werk plekken. Het Rijk maakte dat eind mei bekend. Binnen de beperkte ambtelijke capaciteit die we hebben, kunnen wij geen capaciteit vrijmaken om deze plannen in 2024 uit te voeren.Daarnaast schuiven wij de uitvoering van het verbeterplan Werk en Meedoen door naar 2025. Wij hebben de budgetten beoordeeld en verlaagd met -€ 1,02 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | -673 | -347 | -1.020 | |
60 | 0 | 60 | ||
Subtotaal journaal | -613 | -347 | -960 | |
Ontwikkelingen Tozo | ||||
De laatste controles op de rechtmatigheid van Tozo voeren wij uit in 2025. Dit komt door moeilijk vervulbare vacatures. Wij verlagen daarom het budget voor ambtelijke capaciteit (-€ 0,13 mln.). De bijbehorde rijksbijdrage verschuift daardoor ook naar 2025 (€ 0,13 mln.). De Tozo-afrekening over 2023 is lager dan waar wij bij de jaarrekening 2023 rekening mee hebben gehouden (€ 0,05 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | 54 | 125 | 179 | |
-125 | 0 | -125 | ||
Subtotaal journaal | -71 | 125 | 54 | |
Leges Omgevingswet | ||||
Wij stellen de te verwachten leges baten Omgevingswet naar beneden bij (€ 0,24 mln.).Dit wordt verklaard door:- verminderingen op legesbedragen over voorgaande jaren (€ 0,24 mln.); - Lagere aantallen intake- en omgevingstafels. De Omgevingswet is per 1 januari van 2024 van kracht geworden. Bij het opstellen van de begroting zijn de aantallen intake- en omgevingstafels hoger ingeschat (€ 0,6 mln.) dan nu gerealiseerd gaat worden. Als dekking voor de lagere leges ramen wij de opgenomen stelpost voor de Omgevingswet af (-€ 0,6 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | -600 | 837 | 237 | |
Subtotaal journaal | -600 | 837 | 237 | |
AEF middelen jeugdzorg | ||||
De AEF middelen zijn bedoeld om maatregelen in het kader van de Hervormingsagenda te kunnen treffen. De laatste twee jaar is een aantal projecten opgestart. Dat gaat stapsgewijs omdat we zelf en ook onze partners niet meer capaciteit beschikbaar hebben voor deze projecten. Dit leidt tot een voordeel van € 0,4 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Gezondheid | -400 | 0 | -400 | |
Subtotaal journaal | -400 | 0 | -400 | |
Bodembeheer | ||||
Voor het Bodembeheer verwachten we dat een deel van de geplande werkzaamheden worden uitgevoerd in 2025 en 2026 in plaats van 2024, verder is onderzoek naar potentieel risicovolle locaties niet aan de orde geweest dit jaar. Om deze reden wordt € 0,16 mln. minder onttrokken aan de via de daarvoor bestemde bestemmingsreserve bodembeheer in 2024. Voor Kan Palen geldt dat de start van de sanering op dit moment eind 2025 verwacht wordt. De kosten zijn daarom grotendeels doorgeschoven naar 2025 en 2026, zie hiervoor ook het MPG 24.2.Voor de specifieke uitkering PFAS geldt dat bij de SPUK aanvraag rekening is gehouden met zowel bodemonderzoek als bodemsanering van locaties die verdacht zijn op het voorkomen van PFAS in de grond. Sanering is echter niet nodig gebleken, waardoor de lasten en de baten worden verlaagd in 2024 met € 0,13 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Duurzaamheid | -290 | 290 | 0 | |
Subtotaal journaal | -290 | 290 | 0 | |
Actualisatie Energiearmoede 2024 | ||||
Betreft een actualisatie van de activiteiten rondom Energiearmoede in 2024.1. Wij werken voor de witgoed(wissel)regeling aan een subsidieregeling waarbij de raad een subsidieplafond instelt. Voordat de regeling gecommuniceerd is naar de doelgroep (inwoners met een gratis Zaanpas), de loting succesvol is doorlopen en het witgoed is geselecteerd door de doelgroep bevinden wij ons in januari 2025. Wij hevelen € 0,48 mln over naar 2025. Dat doen wij ook met de € 0,14 mln die incidenteel vanuit de algemene middelen voor armoedebeleid zijn toegevoegd aan deze regeling. Dit leidt tot lagere baten uit de specifieke uitkering energiearmoede van € 0,48 mln en een dotatie aan de bestemmingsreserve budgetoverhevelingen van € 0,14 mln.2. De middelen voor klimaatroute in 2024 zullen voor een deel pas in 2025 worden ingezet. Schatting is dat de helft van de doelen in 2024 worden bereikt en de helft zal doorschuiven naar 2025. Dit resulteert voor 2024 in € 0,19 mln lagere lasten en € 0,19 mln lagere baten uit de specifieke uitkering energiearmoede.3. Daarnaast hebben wij lagere lasten van € 0,3 mln. in 2024 omdat er minder uitvoerende kosten worden verwacht en ondersteunende activiteiten zoals communicatiecampagnes. Dit omdat bepaalde projecten gepland voor 2024 pas in 2025 zullen plaatsvinden. Hier staan lagere baten tegenover vanuit de specifieke uitkering energiearmoede van € 0,3 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Duurzaamheid | -969 | 969 | 0 | |
Kansengelijkheid | -140 | 0 | -140 | |
Financiën | 140 | 0 | 140 | |
Subtotaal journaal | -969 | 969 | 0 | |
Verlengde leertijd uit Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) | ||||
Verlengde leertijd financieren we nu vanuit middelen PACT (product actief burgerschap) en Meedoen/armoede. Voor de uitvoering van het onderwijsachterstandenbeleid ontvangt Zaanstad de SPUK OAB voor vier jaar. Dat wordt eens per vier jaar verlengd. In dit budget hebben we – mede door corona- een reserve opgebouwd, waarmee we voorlopig de lasten verlengde leertijd kunnen dekken. Dit leidt tot een voordeel van € 0,47 mln. Daarnaast leidt de lagere vaststelling van een subsidie tot een voordeel van € 0,06 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | 188 | -720 | -532 | |
Subtotaal journaal | 188 | -720 | -532 | |
Verbetering kwaliteit woningen en stimuleringssubsidies Verduurzaming en Funderingen | ||||
De introductie van de subsidieregeling Verduurzaming neemt meer voorbereidingstijd in beslag en het beschikbare subsidiebudget is daarom verlaagd met € 0,66 mln. Datzelfde geldt voor de subsidie stimuleren funderingen. Het resterende bedrag wordt gedoteerd aan de reserve GAF (€ 0,14 mln.) conform collegebesluit reserve particuliere woningen. Bij verbetering kwaliteit woningen is de buffer onvoorzien (€ 0,67 mln.)wegens een beter beeld van verwachte kosten toebedeeld aan:- € 0,43 mln. uitvoering flexibele inzet- € 0,14 mln. SMP ecologisch onderzoek- € 0,1 mln. uitvoering ZEA, Langer zelfstandig wonen en Regeling Nationaal Fonds. Voor de stappensubsidieregeling geldt dat de Europese aanbesteding nog loopt en op zijn vroegst is in januari 2025 een partij geselecteerd (- € 0,4 mln.). Dit leidt ook tot lagere Rijksbijdragen volkshuisvestingsfonds € 0,4 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | -703 | 683 | -20 | |
Duurzaamheid | -440 | 460 | 20 | |
Subtotaal journaal | -1.143 | 1.143 | 0 | |
Spuk sport Meoz en Sport btw | ||||
-Er heeft een naverrekening plaatsgevonden van de subsidie 2023 van de Meerkosten Energie Zwembaden (MEOZ (- € 0,04 mln.). De kosten zijn in 2023 verantwoord. -De Spuk sport btw voor het sportbedrijf is aangepast naar de voorlopig toegekende subsidie (€ - 0,07 mln.). Ook de subsidie inkomsten zijn voor hetzelfde bedrag aangepast (€0,07 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Gezondheid | 13 | -56 | -43 | |
Subtotaal journaal | 13 | -56 | -43 | |
Vrijval indexatie Beschermd Wonen (BW) | ||||
In de meicirculaire 2024 is er € 0,43 mln. aan extra middelen voor indexatie ontvangen voor Beschermd Wonen (BW). In de begroting is al rekening gehouden met deze indexactie. Dit leidt tot een voordeel van € 0,43 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Gezondheid | -433 | 0 | -433 | |
Subtotaal journaal | -433 | 0 | -433 | |
Transformatie Werkom | ||||
Het Rijk heeft landelijk onderzoek gedaan naar de toekomstige rol van sociaal ontwikkel bedrijven in de arbeidsmarktdienstverlening. Dit vraagt om een transformatie van Werkom. Het Rijk heeft ons hiervoor éénmalig geld gegeven. Wij hebben tijd nodig om hiervoor samen met Purmerend en Werkom plannen te maken. Wij stellen daarom voor dit geld over te hevelen naar 2025. Dit doen wij via de reserve budgetoverheveling (€ 0,29 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Financiën | 288 | 0 | 288 | |
Kansengelijkheid | -288 | 0 | -288 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Capaciteit relatie- en wijkmanagement | ||||
Wij verwachten hogere lasten (€ 0,18 mln.) op de inzet van personeel met betrekking tot relatie- en wijkmanagement.De overschrijding is grotendeels het gevolg van het bovenformatief inzetten van een medewerker voor OR-werkzaamheden en het aanstellen van een projectleider voor de implementatie van gebiedsmanagement. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Gezondheid | 0 | 0 | 0 | |
264 | -89 | 175 | ||
Subtotaal journaal | 264 | -89 | 175 | |
Budgetoverheveling thuiswerkplekken | ||||
Ook als werknemers thuiswerken, moet de werkgever zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden voor zijn werknemers. Dat is in de wet vastgelegd als zorgplicht. Bij de voorjaarsnota in 2024 is daarom incidenteel € 0,2 mln. beschikbaar gesteld voor het inrichten van thuiswerkplekken waar deze nog niet aan de arboregels voldoen. Hiertoe wordt een regeling uitgewerkt die naar verwachting in de laatste maanden van 2024 wordt opengesteld. De inschatting is dat € 0,18 mln. van het incidentele budget pas in 2025 zal worden uitgegeven. Wij stellen voor om dit budget via de reserve budgetoverhevelingen naar 2025 over te hevelen. Tevens wordt het budget overgeheveld van facilitair naar personeel & organisatie. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Samen werken aan Zaanstad | -180 | 0 | -180 | |
Financiën | 180 | 0 | 180 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Samenwerkingsagenda Zaanstreek-Waterland | ||||
Zaanstad is penvoerder van de Samenwerkingsagenda Zaanstreek-Waterland (Z/W), een samenwerking tussen de Z/W-gemeenten. Het aandeel van de kosten van Zaanstad wordt gedekt uit de reserve Samenwerkingsagenda Z/W, voor een deel van de kosten wordt subsidie van de provincie ontvangen en de overige kosten worden bij de deelnemende Z/W-gemeenten in rekening gebracht. Bij de actualisatie van het project is gebleken dat een deel van de kosten naar 2025 wordt doorgeschoven (-€ 0,19 mln.). Hierdoor zijn de baten en de dekking uit de reserve navenant lager. (€ 0,19 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Samen werken aan Zaanstad | -186 | 186 | 0 | |
Subtotaal journaal | -186 | 186 | 0 | |
Bedrijfsvoering materiële budgetten | ||||
De materiële bedrijfsvoeringsbudgetten binnen programma Samenwerken aan Zaanstad zijn geactualiseerd. Er is sprake van een voordeel van -€ 0,86 mln. Hieronder volgt een toelichting op de materiële lasten en baten.Lasten (-€ 0,59 mln.)De lasten zijn -€ 0,59 mln. lager. Dit wordt veroorzaakt door:-Dekking vanuit budget overhead bedrijfsvoering (-€ 1,04 mln.)Centraal binnen bedrijfsvoering is een budget voor overhead opgenomen. Dit budget wordt gevuld bij groei van de organisatie zodat de bedrijfsvoering kan meegroeien om stad en organisatie te ondersteunen. Hieruit kunnen de hogere materiële kosten bedrijfsvoering in 2024 worden gedekt (-€ 0,18 mln.). Er blijft daarna nog een restpost staan op het budget voor overhead (-€ 0,86 mln.). Dit budget zal in 2024 niet meer worden besteed omdat er vrij lang onzekerheid over bestond en sommige bedragen pas op het allerlaatst beschikbaar kwamen. Dit heeft tot gevolg gehad dat er niet tijdig een bestedingsplan kon worden opgesteld. Voor 2025 zal dit bestedingsplan tijdig en in overleg met de directie worden opgesteld.-Hogere kosten juridische bijstand (€ 0,28 mln.)De kosten van afhandeling van noodzakelijke juridische bijstand door de stadsadvocaat zijn net als voorgaande jaren hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een aantal beleidsintensiveringen en de daarop binnen komende bezwaren.-Lagere kosten personeel & organisatie (-€ 0,25 mln.).Bij personeel & organisatie doen zich voordelen voor met name als gevolg van lagere opleidingskosten Zaanse School (-€ 0,1 mln.), Daarnaast werden minder thuiswerk- en reiskosten woon-werkvergoedingen uitbetaald aan medewerkers dan begroot (-€ 0,16 mln.). -Invorderingskosten (€ 0,04 mln.)Zaanstad heeft een nieuwe deurwaarder. Hierbij ontstaan frictiekosten omdat een aantal dossiers zowel door de oude als door de nieuwe deurwaarder worden behandeld.-Lagere ICT-lasten (-€ 0,12 mln.)Een nieuwe leverancier hanteert een gebroken boekjaar, in tegenstelling tot de oude leverancier. Hierdoor wordt een grote factuur deels naar 2025 doorgeboekt en zijn de kosten in 2024 eenmalig lager.-Facilitaire budgetten (€ 0,28 mln.)De aftrek energiebelasting is fors gedaald wat leidt tot hogere kosten voor elektra. Daarnaast worden in 2024 kosten gemaakt voor de aanbesteding van de nieuwe facilitaire dienstverlener.-De transitievergoedingen ten gevolge van arbeidsongeschiktheid waren nog niet begroot (€ 0,21 mln.). Hier staan voor hetzelfde bedrag baten vanuit het UWV tegenover.Baten (-€ 0,27 mln.)-De baten zijn hoger als gevolg van niet begrote ICT-opbrengsten. Het gaat hier om een verrekening van kosten met een andere gemeente (-€ 0,06 mln.).-Daarnaast zijn de transitievergoedingen die van het UWV worden ontvangen in verband met arbeidsongeschiktheid nog niet begroot. Hier staan voor hetzelfde bedrag lasten tegenover (-€ 0,21 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Samen werken aan Zaanstad | -590 | -269 | -859 | |
Subtotaal journaal | -590 | -269 | -859 | |
Inzet middelen noodopvang Gerrit Bolkade voor Sluispolderweg | ||||
Door het Rijk zijn extra middelen verkregen voor de realisatie van noodopvang plekken aan de Gerrit Bolkade. Van deze middelen wordt een bedrag van€ 0,6 mln. ingezet voor de Sluispolderweg. De realisatie vindt plaats in 2025. Voorgesteld wordt om dit bedrag toe te voegen aan de bestemmingsreserve budgetoverhevelingen (€ 0,6 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | 0 | -600 | -600 | |
Financiën | 600 | 0 | 600 | |
Subtotaal journaal | 600 | -600 | 0 | |
Reserve onderwijshuisvesting onderhoud | ||||
Er is aantal panden, die niet (zoals gebruikelijk) door onderwijshuisvesting overgedragen is aan schoolbesturen. Reden is dat gebruik van tijdelijke aard is. Onderwijshuisvesting is in dat geval verantwoordelijk voor kosten aan het pand tijdens gebruikstelling aan schoolbestuur. Daarom wordt vanuit de ontvangen gebruikersvergoedingen € 0,12 mln. toegevoegd aan de te vormen reserve onderwijshuisvesting onderhoud. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Coenbrug-leefbaarheidsmaatregelen | ||||
Toekomstige nieuwe geluidschermen van RWS langs de A8 nabij de Coenbrug worden niet meer hoger uitgevoerd dan de norm. Hiervoor in de plaats worden leefbaarheidsmaatregelen genomen ter hoogte van € 0,25 mln. Deze worden in 2025 uitgevoerd. Bij de voorjaarsnota is de helft van het totale budget doorgeschoven naar 2025. Nu wordt ook het restant (€ 1 mln.) via de budgetoverheveling naar 2025 gebracht. Bij de voorjaarsnota wordt vervolgens bepaald hoe dit wordt ingezet. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Verstedelijking | -1.015 | 0 | -1.015 | |
Financiën | 1.015 | 0 | 1.015 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Subsidie Saenz | ||||
In de voorjaarsnota is vier jaar lang een jaarlijkse subsidie van € 0,08 mln. opgenomen aan Saenz. Om de administratieve last voor de verantwoording te beperken is besloten hier een eenmalige subsidie van € 0,32 mln. van te maken. Middels deze mutatie worden zowel de lasten (€ 0,24 mln.) als de bijbehorende onttrekking (€ 0,24 mln.) aan de reserve Duurzaamheidsfonds volledig in 2024 opgenomen, bovenop de reeds begrote subsidie van € 0,08 mln. In de voorjaarsnota 2025 worden de lasten en onttrekking in de jaren 2025, 2026 en 2027 gecorrigeerd. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Duurzaamheid | 240 | -240 | 0 | |
Subtotaal journaal | 240 | -240 | 0 | |
Alleenverdienersproblematiek | ||||
Wij hebben van het Rijk geld éénmalig gekregen voor de alleenverdienersproblematiek. Dat gaat over mensen die te weinig geld van de overheid krijgen als gevolg van samenloop van regelingen. Het lukt ons niet om dit in 2024 uit te voeren (-€ 0,23 mln.). Wij hevelen dit budget over naar 2025 via de reserve budgetoverheveling (€ 0,23 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Kansengelijkheid | -227 | 0 | -227 | |
Financiën | 227 | 0 | 227 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Kostenverdeling | ||||
Met deze begrotingswijziging worden de apparaatsbaten en -lasten op de juiste wijze toegerekend aan de prestaties. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Gezondheid | 1.346 | -505 | 840 | |
-13.617 | 7.402 | -6.215 | ||
Kansengelijkheid | 802 | -402 | 401 | |
Samen werken aan Zaanstad | 1.545 | -197 | 1.348 | |
Veiligheid | 1.889 | -587 | 1.302 | |
Verstedelijking | 6.340 | -4.961 | 1.380 | |
Duurzaamheid | 617 | -571 | 46 | |
Economie, kunst & cultuur | 238 | -179 | 60 | |
Financiën | 838 | 0 | 838 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Budgetoverheveling Roze Zaterdag | ||||
De voorbereidingskosten van Roze Zaterdag zijn afgelopen jaar grotendeels nog niet van toepassing geweest doordat met samenwerkende partijen weliswaar gesprekken zijn gevoerd, maar nog geen kosten zijn gemaakt waardoor het budget slechts beperkt is aangesproken. De voorbereiding is echter wel in volle gang, de lasten daarvan zullen in 2025 gemaakt worden. Voorgesteld wordt € 0,1 mln. toe te voegen aan de bestemmingsreserve budgetoverheveling. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Economie, kunst & cultuur | -100 | 0 | -100 | |
Financiën | 100 | 0 | 100 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Onroerendezaak Belasting | ||||
De baten OZB zijn lager dan begroot (€ 0,3 mln.). De woningmarkt is in de periode 2022 – 2023 erg onvoorspelbaar geweest met veel fluctuatie in de verkoopprijzen, dat maakte het lastiger om voor 2024 de waardeontwikkeling goed in te schatten. Daarnaast zijn er in 2023 meer dan tweemaal zoveel bezwaarschriften tegen de WOZ waarde ontvangen, waarvan de afhandeling tot de eerste maanden van 2024 heeft doorgelopen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Financiën | 0 | 300 | 300 | |
Subtotaal journaal | 0 | 300 | 300 | |
Voorziening dubieuze publieke debiteuren | ||||
Wij doteren een bedrag (€ 0,3 mln.) aan de voorziening dubieuze publieke debiteuren. Wij hebben het verwachte niveau van de voorziening berekend conform de nieuwe, door het College vastgestelde, kaders. Vorderingen die langer dan 5 jaren open staan worden voor 100% voorzien. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2024 | Baten 2024 | Saldo 2024 |
Financiën | 300 | 0 | 300 | |
Subtotaal journaal | 300 | 0 | 300 | |
Subtotaal Begrotingsbijstellingen | 15.500 | -20.053 | -4.553 | |
Totaal | 21.571 | -26.771 | -5.200 |